Eiendomsmegler 1 – Styr unna!

En horrorhistorie om kundeservice i Eiendomsmegler 1 Moss: 

4. januar 2011 engasjerte jeg Eiendomsmegler 1 Moss som megler for salg av min leilighet i Storgaten 8 i Moss; et investeringsobjekt jeg hadde kjøpt et år tidligere. Jeg var blitt anbefalt Eiendomsmegler 1 Moss av min bank i Oslo og var i god tro med tanke på meglerens kvalifikasjoner og personlige egnethet. Dessverre merket jeg fort at dette ikke var tilfelle…

Gjentatte purringer

I forbindelse med at leiligheten ble publisert på Finn.no satte megleren fra Eiendomsmegler 1 Moss opp en visning. I etterkant av denne ba jeg 20. februar per e-post om at det ble arrangert flere visninger – og hvordan visningen hadde gått. E-posten ble ikke besvart og 1. mars (Ti dager senere!) må jeg nok en gang purre ansvarlig megler. Jeg hadde altså ikke hørt noe fra megleren på ti dager. Megleren fra Eiendomsmegler 1 Moss svarer denne gang umiddelbart, opplyser at det skal være fellesvisning torsdag 3. mars og at han skal sende rapport i etterkant. Dette skjer ikke og 6. mars (Fem dager senere!) purrer undertegnede igjen om det har vært noen respons. Denne gangen svarer megleren umiddelbart.

Flere ganger senere i prosessen opplevde jeg måtte purre, og så purre igjen. Er dette normal meglerskikk blant meglere hos Eiendomsmegler 1 Moss?

Misvisende informasjon

Den 24. mars etterspør jeg en visning søndag 27. mars. Jeg får da opplyst følgende fra den ansvarlige megleren hos Eiendomsmegler 1 Moss:

“Helgevisning har ikke vært klar praksis i Moss på mange år selv om det er sporadiske visninger på utvalgte objekter i vinterhalvåret. (…) Helgene er ikke like aktuelle som visningsdager lenger hvis man ser bort fra Oslo som har trøkk 7 dager i uken. Det er privatvisninger og ettermiddagsvisninger som har vist seg å gi best besøk i Moss”.

Dette er stikk i strid med hva som faktisk er praksis i Moss. En kontroll på Finn.no 25. mars 2011 viste at hele 53% av alle leilighetene (25 ut av 47 totalt) som var til salgs i Moss på det aktuelle tidspunktet hadde visning på søndag. Ikke akkurat “uklar praksis”.

25 av 47 leiligheter har visning på søndag. "Ikke klar praksis", i følge Eiendomsmegler1 Moss.

25 av 47 leiligheter har visning på søndag. “Ikke klar praksis”, i følge min megler.

Manglende respons fra Eiendomsmegler 1

Nå begynner jeg virkelig å få nok av Eiendomsmegler 1 Moss, men det er mer i vente:

11. mai 2011 avtaler jeg og megleren en ny visning. Først dagen etterpå får undertegnede beskjed om at megleren aldri møtte til visningen; og at det heller ikke ble satt inn noen erstatter i form av en annen megler. Hvor lang tid tar det å sende sin oppdragsgiver en SMS om at man dessverre ikke rekker dagens visning; slik at han eventuelt kan møte opp i leiligheten selv?

Heldigvis skjer det noe 9. mai 2011: Det kommer inn et bud på leiligheten! Jeg blir opplyst om budet per telefon, men fordi det er for lavt, så avslår jeg budet – og dagen etter ber jeg istedenfor om at megleren gir den potensielle kjøperen et motbud:

“Hvis ikke den potensielle kjøperen har funnet seg noe, skal vi kanskje foreslå å møtes på halvveien hva bud angår? Dersom vi får en rask avgjørelse på dette nå, så får jeg heller bare akseptere et lavere bud enn jeg hadde ønsket.” 

Megleren bekrefter at han skal høre med den potensielle kjøperen, men jeg hører aldri tilbake fra megleren – selv etter gjentatte purringer.

Etterspill

Hele salgsprosessen av Storgaten 8 i regi av Eiendomsmegler1 Moss var preget av uryddighet, glemsel, gjentatte purringer og misvisende råd. 6 måneder etter at oppdraget ble påbegynt velger jeg derfor å engasjere en annen megler – og kort tid senere er leiligheten solgt. Endelig.

Man skulle kanskje tro at Eiendomsmegler1 Moss lyttet til misfornøyde kunder og beklaget situasjonen – men Eiendomsmegler1 Moss ønsker istedenfor å heve fullt honorar (cirka 16.000 kr) for et mislykket, slurvete og uryddig eiendomssalg. Til tross for at jeg fremsatte et minnelig tilbud for en mislykket salgsjobb, så velger de istedenfor å kreve fullt oppgjør – og vil møtes i Forliksrådet neste uke.

Eiendomsmegler 1 Moss: Kundeservice – Mosse-style.

PS: For ordens skyld gjør jeg oppmerksom på at Eiendomsmegler 1 Moss ved Håkon Fossvik i møte i dag (19. september 2012) omtalte den ovenforstående teksten som “løgn”. Det er derfor naturlig å tro at de har en annen versjon av saken. Det er verdt å minne om at det alltid er to sider av en sak; og at dette er kun min fremstilling og erindring av omstendighetene.

Tagget med: Eiendomsmegler 1, Eiendomsmegler1, Moss, megler, Eiendomsmegler 1 Moss, mekler


6 Comments on “Eiendomsmegler 1 – Styr unna!”

  1. Hei Erling.

    Vi ønsker at kundene våre skal være fornøyde, og gjør alt for at oppdrag skal bli gjennomført så raskt og effektivt som mulig. I følge Norsk Kundebarometer, så har Eiendomsmegler 1 de nest mest fornøyde kundene i Norge. Se lenken: http://www.kundebarometer.com/index.php?content=nkbres2012&criteria=spesificBransje&bransjeName=Eiendomsmegling Vi jobber hele tiden for å bli bedre – og tar alle innspill fra kundene våre seriøst.

    I denne konkrete saken registrerer vi at du ikke er fornøyd med oss – og det er vi lei oss for.

    Vi har en praksis om at vi ikke kommenterer enkeltsaker gjennom tradisjonelle eller sosiale medier.

    Dette av både hensyn til taushetsplikt og hva vi mener er etisk riktig kundehåndtering. Dette blogginnlegget har imidlertid en form og et innhold som gjør at vi fant det riktig å gi en liten kommentar på generelt grunnlag:

    Alle kundeforhold er regulert av en avtale mellom to parter. Begge partene må forholde seg til innholdet i avtalen, som blant annet regulerer pris, markedsføring, arbeidsinnsats, visninger osv. Dette er i tråd med praksis i hele eiendomsbransjen.

    Vi jobber for at denne saken skal løse seg. Ha en fin dag.

    Med vennlig hilsen,
    Håkon Fossvik, Eiendomsmegler 1 Moss

  2. stormen says:

    Hei Håkon,

    og takk for svar. Litt av mitt poeng er vel nettopp at Eiendomsmegler1 Moss ikke HAR forholdt seg til avtalen, ved å ikke svare på mine henvendelser underveis i salgsprosessen, ikke har møtt opp til avtalte visninger og ikke formidlet svar på mitt mottilbud til en potensiell kjøper. Jeg mener dette er brudd på blant annet Lov om eiendomsmegling § 6-3 om God meglerskikk. Videre mener jeg det er slett arbeid fra Eiendomsmegler1 Moss’ side, og jeg mener enhver forbruker har grunn til å være misfornøyd med gjennomføringen av disse forpliktelsene; og deres krav om fullt oppgjør i saken.

    Takker for øvrig for svar.

    Med vennlig hilsen,
    Erling Løken Andersen

  3. Tante Olga says:

    Stå på og ikke betal, har dem ikke gjort jobben sin så skal du heller ikke betale!

    lykke til og fortell oss hvordan det går!

  4. Einar W says:

    Virker useriøst av eindomsmegler1 moss og i det hele tatt kreve penger deg, dem kommer nok ikke videre med dette når dem har gjort en så dårlig jobb!

    Kontakt media og la dem ta saken, hadde eindomsmegler1 moss drevet seriøst ville dem ikke ha krevd penger, du skal jo ikke betale for at eindomsmegler1 moss har en ansatt som ikke duger!

    Mvh Einar W

  5. Trykkerdag et stort bli historie. Spill p passer til miljene
    driver med utdanning for vi fr kalte rlig veien har vrt.

    Litterr skatt ivar riktig: det var en en stor internasjonal artist.


Leave a Reply

